Säker i sommar?

Vet ni vad jag fasar för i sommar? Hudcancer. Det vet alla mina vänner & familj. HAHA! Men jag tänkte skriva lite om det om det finns ngn annan som jag där ute och är orolig för cancer! 

Hudcancer:
Symtom
Hudcancer visar sig som förändringar i huden, t.ex. missfärgningar, knölar, skorpor eller sår. Förändringarna inträffar oftast på hudområden som har utsatts för mycket solljus, t.ex. i ansiktet och på handryggen. Hudcancer kan dock uppstå överallt på kroppen. Det karakteristiska för hudcancer är att hudförändringen ständigt blir större. Ofta sker förändringen dock mycket långsamt och kan vara svår att se.

Basalcellscancer och skivepitelcancer är sällan livshotande.
Basalcellscancer och skivepitelcancer utvecklas normalt mycket långsamt och hinner sällan sprida sig innan diagnosen ställs och behandlingen kan börja. Sjukdomen är därför bara i sällsynta fall livshotande. Trots det bör du alltid kontakta läkare om du misstänker att du håller på att få en hudtumör.

Sök läkare om du:
- Har ett sår som inte vill läka.
- Har en knöl på huden som växer och ibland vätskar eller blöder.
- Om du har en leverfläck som blir mörkare och mörkare eller större och större.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0